Interactieve beroepsperspectievenkaart
08 nov 2016


KnowVU Award 2016 – najaar: het winnende onderwijsidee

Door: Loek van der Kallen (Docent Gezondheid en Leven, Bèta)

Klik op de afbeelding om de presentatie te bekijken

Klik op de afbeelding om de presentatie te bekijken

Het idee

Mijn idee gaat over het inzichtelijk maken van beroepsperspectieven voor onze bachelor- en masterstudenten. Dit is een taak van docenten die vaak onderschat en over het hoofd gezien wordt, maar die van grote waarde is voor de studenten en hun motivatie om verder te studeren en hun waardering voor de studie en universiteit. Ik wil een tool ontwikkelen die door alle opleidingen gebruikt kan worden om te peilen onder hun alumni wat de baanmogelijkheden zijn. De resultaten hiervan wil ik vertalen naar digitale interactieve stroomdiagrammen die ingezet kunnen worden bij tutoronderwijs, maar bijvoorbeeld ook bij matching- en voorlichtingsdagen en op de website van de VU. Afgelopen voorjaar heb ik ervaring opgedaan door dit voor de studie Gezondheid en Leven uit te voeren, en het is gebleken dat dit een vraag beantwoordt die ontzettend speelt bij (aankomende) studenten, en die tot voorheen niet goed werd beantwoord. Nu wil ik deze ervaring inzetten om een algemene tool te creëren waarmee dit voor iedere opleiding uitgevoerd kan worden.

Oproep aan opleidingsdirecteuren

Met het prijzengeld wil Loek een beroepsperspectieventool ontwikkelen voor studenten van alle opleidingen van de VU. Hij wil geïnteresseerde opleidingen betrekken bij het ontwikkelproces van de tool, zodat het eindproduct straks goed aansluit bij de wensen van de gebruikers. Hij nodigt alle opleidingsdirecteuren daarom uit om hem te benaderen als ze interesse hebben in een beroepsperspectieventool voor hun opleiding: l.r.vander.kallen@vu.nl

Oordeel van de jury:

Net als stageplaatsen zijn beroepsperspectieven van essentieel belang voor de hedendaagse student, zoals blijkt uit de NSE. Van der Kallen wil studenten een duidelijk beeld geven van de arbeidsmarkt en het belang van hun studie daarvoor. Hij wil digitale interactieve stroomdiagrammen te ontwikkelen, waarin studenten en scholieren kunnen zien via welke route (bachelor, minor en master) alumni bij hun eerste baan en/of hun huidige baan terechtgekomen zijn. De gegevens hiervoor worden verzameld onder alumni aan de hand van reeds ontwikkelde vragenlijsten. Het gaat er nu om, het instrument te perfectioneren en geschikt te maken voor gebruik bij alle opleidingen aan de VU. De jury is het met de kandidaat eens dat het voor de motivatie (en dus het studiesucces) van studenten belangrijk is dat zij weten welke mogelijkheden zij na hun afstuderen hebben. Wel zou het goed zijn om contact op te nemen met andere belanghebbenden (alumnibeleid, stagebegeleiders, faculteitsbesturen) voor de verdere implementatie van dit instrument. Zo zouden bijvoorbeeld ook de stages die alumni hebben gelopen, in het overzicht opgenomen kunnen worden.

Geef een reactie

Geef een reactie


Contact

knowvu@vu.nl