Workshop Veldwerk van de 21 eeuw
13 jul 2017


Sylvia Moes

Sylvia Moes



Sylvia Moes

 

Ons onderwijs wordt in hoog tempo verbeterd en gemoderniseerd met behulp van ICT; Blended Learning, Flipping the classroom, digitaal toetsen, kennisclips, de eindeloze mogelijkheden van een nieuwe digitale leeromgeving… maar hoe zit het eigenlijk met veldwerk?

Tijdens deze workshop in de binnenstad van Amsterdam presenteerden prof. dr. Petra van Dam (Historisch Amsterdam) en dr. Sjoerd Kluiving (o.a. Archon cursus) op welke wijze iPads en 4G netwerk hen ondersteunt bij het geven van interactief onderwijs op locatie. Na de presentaties van Petra en Sjoerd ondergingen de deelnemers een veldwerkexperience in het oude stadshart van Amsterdam, onder leiding van Petra van Dam.

Bekijk hier de presentaties:

Inleiding door Sylvia Moes (pdf)

iPads 4G in het Archeologie onderwijs – Sjoerd Kluijving (pdf)

Workshop Amsterdam A Historical Introduction – Petra van Dam (pdf)

 

Over de iPads en 4G netwerk

Met behulp van moderne onderwijstechnieken ontwikkelen studenten skills van de 21e eeuw en weten na afloop van de cursus hoe zij Apps en digitale (erfgoed)objecten kunnen inzetten om hun onderzoeksvragen op locatie te beantwoorden. Daarnaast gebruiken ze interactieve kaarten, benaderen ze online databases en worden er extra informatielagen over fysieke objecten gelegd met behulp van augmented reality.

Naast Historisch Amsterdam en de Archon cursus zijn de iPads ook ingezet bij journalistieke vaardigheden, filmgeschiedenis en binnen archeologisch onderzoek. Zie bijvoorbeeld het filmpje over de pilot Historisch Amsterdam:

Daarnaast zijn er ook toepassingen te bedenken voor bijvoorbeeld:

  • theologie (klooster en kerkonderzoek)
  • criminologie
  • stadsontwikkeling en planning
  • wiskunde (adhv oude panden die scheef staan)
  • milieuwetenschappen
  • biologie
  • communicatiewetenschappen
  • antropologie
  • marketing
  • (kunst)geschiedenis

 

Geef een reactie

Geef een reactie


Contact

knowvu@vu.nl