Academische oordeelsvorming

12 sep 2017
Auteur: Nadia van der Pool

Academische oordeelsvorming, wat is het precies en waarom is het van belang? Wat zijn de valkuilen bij het ontwikkelen van het oordeelsvermogen van studenten? En, hoe doe je dat in het onderwijs?

Tijdens het seminar Academische oordeelsvorming op lieten sprekers Edwin Koster, Rob Boschhuizen en Johan Wempe zien dat in het beoefenen van wetenschap onderliggende denkramen een grote rol spelen. Het reflecteren op deze denkramen is zowel voor onderzoek als voor onderwijs van belang. Ze gingen in op de rol van de (vaak onbewuste) denkramen die studenten hebben en die een belemmering kunnen vormen bij het ontwikkelen van vruchtbare denkramen. Ten slotte gaven ze een voorbeeld van hoe je dit in het onderwijs kunt aanpakken; een model dat behulpzaam kan zijn bij het zelf ontwikkelen van reflectief onderwijs gericht op academische oordeelsvorming. Kijk hier de presentaties terug:

Edwin Koster (FGW) en Rob Boschhuizen
Academische oordeelsvorming, wat is het en hoe help je studenten het te ontwikkelen? – presentatie (pdf)

Johan Wempe (FEWEB) 
Ethiek als onderdeel van Academische vorming, is er misschien ook een keerzijde? – presentatie (pdf)