Uit de bubbel
24 nov 2017


Winnend onderwijsidee KnowVU Award 2017 – najaar

Trynke Hoekstra

 

Door: Trynke Hoekstra (UD Gezondheidswetenschappen, Beta)

Als je alleen op de universiteit studeert of werkt, besef je waarschijnlijk niet dat je je in een bubbel bevindt. Iedereen denkt zoals jij en vrienden, collega’s. Dit bemoeilijkt de uitvoer van de ambitie van de VU om studenten op te leiden tot academische burgers die bewust zijn van hun eigen veronderstellingen en die van anderen in een maatschappij die zich kenmerkt door dynamiek en diversiteit. Bij de opleiding Gezondheidswetenschappen leren studenten over de grens van hun opleiding kijken vanuit een breed interdisciplinair perspectief; we leren ze om een spin in het web te zijn. Studenten ontwikkelen een brede kennis van gezondheid en zorg. Letterlijk contact en confrontatie met individuen of partijen buiten hun academische bubbel is dus noodzakelijk. Dit geldt ook voor docenten. Studenten worden in ons voorgestelde onderwijsidee letterlijk uit hun bubbel gehaald. Studenten in het derde jaar van de opleiding ontmoeten studenten van hun tegenhanger in het MBO; studenten van de MBO-opleiding. Zorg hier op de campus, de handen aan het bed. Ze gaan, samen met hun docenten met hen in gesprek over de bijdrage van hun opleiding aan de maatschappij via enkele speeddate sessies, volgen gezamenlijk een workshop over uitdagingen in de zorg vanuit een universitair en MBO perspectief en lopen een dagje met elkaar mee op de stagewerkvloer; ze gaan letterlijk de confrontatie aan met hun bubbel. Studenten Gezondheidswetenschappen treden zo uit hun bubbel en ontwikkelen zich tot academische burgers met een groot inlevingsvermogen en verantwoordelijkheidsgevoel; spinnen in het web.

 

Pitch slides The University Bubble

 

Geef een reactie

Geef een reactie


Contact

knowvu@vu.nl