Hoe zorg ik dat studenten zich voorbereiden?
19 mrt 2018


Hester Morssink



Hoe krijg je de literatuurdiscussies in de werkgroep op niveau? Hoe zorg je voor betrokken en enthousiaste studenten? Wat kun je doen om het eigenaarschap van studenten voor hun eigen leerproces te vergroten?

Het antwoord op deze vragen (en meer) zit hem voor een groot deel in de mate waarin studenten zich voorbereiden op de wekelijkse colleges. Breder geformuleerd: hoe stimuleer je actief studiegedrag bij studenten vanaf de eerste tot en met de laatste dag van een cursus?

Deze vraag stond centraal in de workshop van het VU Onderwijscafé op 19 maart 2018, verzorgd door Hester Morssink van LEARN! Academy. We onderzochten de verschillende oorzaken die het gewenste studiegedrag in de weg staan, en boden een reeks op didactische (onderzoeks-)literatuur gebaseerde en veelal direct toepasbare oplossingen en tips voor docenten. Bekijk hier de presentatie.

Ook de handige checklist Hoe zorg ik ervoor dat studenten zich voorbereiden? heeft Hester beschikbaar gesteld, zodat alle docenten hier hun voordeel mee kunnen doen. Opmerking van de samensteller: “het schema bevat een lijst met aandachtspunten en criteria die actief studiegedrag van studenten stimuleren. Een dergelijke lijst is echter nooit helemaal af: tips en aanvullingen zijn welkom!” h.morssink@vu.nl

Uiteraard kunnen aanvullingen ook worden doorgegeven middels een reactie onder deze pagina.

 

      

Geef een reactie

Geef een reactie


Contact

knowvu@vu.nl