De revolutie van praktisch onderwijs in de bètawetenschappen: het gebruik van een digitaal labjournaal
12 apr 2018


Oscar van Linden



Winnaar GrassRoots 2018 – voorjaar:

Door: Oscar van Linden en Elsa Boswijk (Bèta)

Practica zijn erg belangrijk voor opleidingen binnen het bèta domein. Hierin worden praktische lab- en computervaardigheden bijgebracht die nodig zijn om studenten voor te bereiden op de arbeidsmarkt. Het bijhouden van een wetenschappelijk labjournaal is hierbij cruciaal [1].

Tijdens de huidige practica houden de studenten een papieren labjournaal bij. Er is vaak onduidelijkheid over hoe dit labjournaal precies ingevuld moet worden omdat dit labjournaal slechts een leeg notitieboek is. Uit onderzoek blijkt dat er te weinig aandacht wordt besteed aan het goed aanleren van het documenteren van experimenten en dat onderzoekers hier later in hun carrière vaak tegenaan lopen [2]. Leren om duidelijk te documenteren is daarom essentieel, waarbij feedback een belangrijke rol speelt in het leerproces.

Een practicum is een drukke periode, voor zowel studenten als docenten, waarin experimenten worden voorbereid, opgezet en uitgevoerd, data wordt uitgewerkt, verslagen worden gemaakt en feedback wordt gegeven. Eerder onderzoek wijst uit dat het gebruik van een electronic labnotebook (ELN) de communicatie tussen docent en student verbetert en dat de studenten zich op deze manier beter ontwikkelen [3]. Om het leerproces van de studenten te stimuleren en het feedbackproces te stroomlijnen, willen wij daarom een pilot doen met een ELN in één van onze practica binnen de opleiding Farmaceutische wetenschappen.

[1] Eisenberg, “Keeping a Laboratory Notebook”, Journal of Chemical Education, 59 (12) 1045-1046, Dec. 1982.
[2] Stanley and Lewandowski, “Lab notebooks as scientific communication: Investigating development from undergraduate courses to graduate research”, Phys. Rev. Phys. Educ. Res.,12 (2), Sept. 2016.
[3] van Dyke and Smith-Carpenter, “Bring your Own Device: A Digital Notebook for Undergraduate Biochemistry Laboratory Using a Free, Cross-Platform Application”, Journal of Chemical Education, 92, 656-661, March 2017.

Geef een reactie

Geef een reactie


Contact

knowvu@vu.nl