Academische vaardigheden in de Life sciences
29 jun 2018 (3 weeks ago)


Contactgegevens

Naam en voorletters:   M.H. Donker
Functie:   docent
Afdeling, Faculteit:   Faculteit der Bètawetenschappen
Email   marianne.donker@vu.nl
SKO / LOL:   SKO-project
Project opgezet voor:   Faculteit der Bètawetenschappen

 

Onderwerp

Samenvatting en conclusies van het project AV

Bij de start van de ontwikkeling van een nieuw curriculum in 2013 zijn er vijf leerlijnen, waaronder de leerlijn academische vaardigheden (AV), gestart binnen de opleiding gezondheidswetenschappen. Met deze leerlijnen wil de opleiding Gezondheidswetenschappen het onderwijs in de Methodologie, Pathologie, Interdisciplinariteit, Beleid en Recht en de Academische Vaardigheden beter integreren en verdiepen in het curriculum. Eén van de aanleidingen was een problematische visitatie van de opleiding in 2012-2013.

Sturing zonder mandaat!

De ontwikkeling en implementatie van leerlijnen binnen Gezondheidswetenschappen, waaronder de AV leerlijn, is het werk van velen. Er zijn ongeveer 30 cursuscoördinatoren betrokken bij de bachelor opleiding Gezondheidswetenschappen, welke afkomstig zijn van verschillende opleidingen (GW, BMW, Geneeskunde, Gedrag en Bewegen, FEW). Deze opleidingen hebben allemaal hun eigen visie en routines. Wat het nog complexer maakt is dat de cursuscoördinatoren een verschillende hiërarchische aansturing hebben vanuit hun eigen opleiding. Dit is het krachtenveld waarin de leerlijnen vorm moeten krijgen en geïmplementeerd moeten worden.

Er is voor de leerlijn Academische vaardigheden veel bereikt in de afgelopen periode:

  1. Er is in de zomer door mij een boek geschreven en geredigeerd ‘ Skills for Life Sciences’ waarin de inhoud van de leerlijn Academische vaardigheden verwoord is voor studenten en docenten
  2. De leerlijn wordt in samenwerking met de toetsdeskundige Barbara Allart geconcretiseerd in einddoelen en tussendoelen per vaardigheid.
  3. Er is een plan/ rooster hoe en waar de AV opdrachten in de verschillende studiejaren geoefend en getoetst gaan worden
  4. Er is een team van enthousiaste juniordocenten die de leerlijn in de praktijk begeleiden
  5. Er is steun van de opleidingsdirecteur en van de curriculum commissie voor de leerlijn AV
  6. Het project is na overleg, op advies van de onderwijsdirectie, uitgebreid naar de drie opleidingen GW, BMW en G&L.

Eindverslag SKO Marianne Donker: Leren is als een lentebui

Geef een reactie

Geef een reactie


Contact

knowvu@vu.nl