Academisch Burgerschap – Leerdoel of zedenpreek?

07 okt 2015 , door: Nadia van der Pool


Historie, kernwaarden en concretisering van Academisch Burgerschap aan de VU

De drie kernwaarden van de VU: ‘open’, ‘persoonlijk’ en ‘verantwoordelijk vormen de leidraad bij de vertaling van de Onderwijsvisie naar de onderwijspraktijk. De Onderwijsvisie wordt besproken aan de hand van drie overkoepelende thema’s, namelijk academisch burgerschap, diversiteit en maatschappelijke relevantie. Bij elke thema wordt onderscheid gemaakt tussen drie rollen: de rol van de student, van de docent en van de organisatie.

Op 23 juni 2015 organiseerde KnowVU een onderwijsmiddag over één van de overkoepelende thema’s, namelijk academisch burgerschap: “Leerdoel of zedenpreek”.
Het programma omvatte de volgende onderdelen: Wat betekent academisch burgerschap aan de VU door de jaren heen: van Abraham Kuyper tot aan de huidige geconcretiseerde VU onderwijsvisie? Welke best practices kent de VU? De middag eindigde met een debat over de toekomst van academisch burgerschap aan de VU waaraan onder andere de Chief Diversity Officer, Karen Oudenhoven – Van der Zee aan deelnam. De middag werd geopend en afgesloten door de toenmalig rector magnificus, Frank van der Duyn Schouten.

Kijk hier de hele middag terug: alle video opnamen (d.d. 23 juni 2015)

Gerhard van de Bunt (vz KnowVU, FSW)
Opening – presentatie (pdf) | kijk terug (video)

Frank van der Duyn Schouten (destijds Rector Magnificus VU)
Wat betekent Academisch Burgerschap voor Frank van der Duyn Schouten als rector van de VU en als persoon? – kijk terug (video)

Ab Flipse (FGW)
Academisch burgerschap: ‘Civitas academica’ of ‘drilschool voor gedresseerde papegaaien’? – presentatie (pdf) | kijk terug (video)

Duco Bannink (FSW)
Academisch Burgerschap: waartoe? En hoe? – presentatie (pdf) | kijk terug (video)

Inge van Wijk (VUmc), Joke van Saane (FGG), Marjolein Zweekhorst (FALW) en Gerhard van de Bunt (FSW)
De geconcretiseerde VU Onderwijsvisie, een handvat voor academisch burgerschap? – presentatie (pdf) | kijk terug (video)

Edwina Hagen (FGW) en Pieter Huits (student FGW)
FGW: Academische burgerschapsvorming in het eerstejaars onderwijs van de opleiding Geschiedenis: de Verkenningsmodule – presentatie (pdf) | kijk terug (video)

Johan Vermeer (FEW) en Jurre Anema (student FEW)
FEW: Academisch burgerschap en Bèta – presentatie (pdf) | kijk terug (video)

Rozemarijn Wegert (RCH) en Zoë Svensson (student RCH)
RCH: Het mentoraat werkt! – presentatie (pdf) | kijk terug (video)

Mohsin Kadim (USR) en Christiaan Koopal (USR)
Reactie studenten – kijk terug (video)

Hubert Slings
Debat met de panelleden – kijk terug (video)

Frank van der Duyn Schouten (destijds Rector Magnificus VU)
De toekomst van Academisch Burgerschap aan de VU  – kijk terug (video)



Feedback?