Promovendi ontevreden over didactische scholing

26 apr 2016 , door: Nadia van der Pool


21 april 2016 – Veel promovendi vinden dat ze niet goed worden voorbereid op hun onderwijstaak. Een derde van hen begint zonder enige scholing met lesgeven aan studenten. Ook hun begeleiding als docent laat te wensen over.

Promovendi geven regelmatig les aan de universiteit, maar vinden dat ze daarbij te veel aan hun lot worden overgelaten. Uit een gezamenlijk onderzoek van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en het Promovendi Netwerk Nederland (PNN) blijkt dat 35 procent van 257 ondervraagde promovendi totaal onvoorbereid begint met het verzorgen van hoor- en werkcolleges. De helft van de promovendi die lesgeven is bovendien ontevreden over de begeleiding die ze vanuit de universiteit krijgen.

De trainingen die promovendi krijgen is gewoonlijk erg kort. Slechts enkelen hebben uitgebreide trainingen gehad van meerdere dagen. Ruim negentig procent van de ondervraagde promovendi vindt dat het mogelijk zou moeten zijn om een basiskwalificatie onderwijs (BKO) te halen. In de praktijk heeft maar elf procent van hen (onderdelen van) zo’n BKO-traject gevolgd.

Uit het onderzoek blijkt ook dat zeventig procent van de ondervraagden meer tijd in onderwijs steekt dan volgens hun contract van hen verlangd wordt. Ze vinden lesgeven vaak wel leuk en belangrijk en gaan soms zelf op zoek naar training en begeleiding.

ISO en PNN pleiten er voor dat universiteiten verplicht worden om didactische training aan te bieden aan promovendi die dit nodig hebben. ISO-bestuurslid Simon Theeuwes hoopt dat er daardoor meer docenten komen die het onderwijs net zo belangrijk vinden als hun onderzoek. (HOP, HC)

Zie ook: Hé promovendi, lukt dat lesgeven een beetje?



Feedback?