Peer-review en Peer-feedback

12 sep 2017 (2 weeks ago) , door: Nadia van der Pool


Terug naar Kennisplatform > ICT en Onderwijs

Op 13 oktober 2015 organiseerde KnowVU een workshop over peer-review en peer-assessment. Het was een interessante bijeenkomst met docenten die bezig zijn om aan dit concept meer handen en voeten te geven binnen hun opleiding of vak, en met studenten die reageerden op de initiatieven van deze docenten. Intussen is er mooie vooruitgang geboekt. Bijvoorbeeld rond het initiatief bij de opleiding Science, Business en Innovation van de faculteit Exacte Wetenschappen, waar men voorzichtig begonnen is met het inzetten van het gereedschap Teammates om peer-review te ondersteunen. Joep Maas, één van de docenten die een presentatie gaf tijdens de genoemde workshop, is op dit moment bezig om te kijken in welke mate dit systeem goed voldoet.

Teammates

Een vergelijkbaar gereedschap is WepPA (Web Peer Assessment). WebPA kan bijvoorbeeld gekoppeld worden aan Blackboard maar heeft weer wat beperktere functionaliteiten. Docent Tjerk-Jan Schuitmaker – Warnaar heeft WebPA ingezet bij het vak Clinical Trials and Health Care, een keuzevak voor BSc 2&3-studenten van de Faculteit der Aard en Levenswetenschappen.

Uit de studentenevaluatie van dit vak bleek waardering voor het systeem: “Het Peer-Grading systeem is dit jaar alleen als experiment uitgevoerd, maar het zou erg prettig zijn als dit voortaan gebruikt zou worden als officieel grading systeem. Bij dit vak is veel samenwerking verijst en is het dus ook erg nuttig om te graden, zo voorkom je onevenwichtige samenwerking binnen groepjes.”

WebPA

Maar, er zijn er meer interessante initiatieven binnen de VU te melden.

Zo is een belangrijke ontwikkeling is doorgezet bij de masteropleiding Marketing van FEWEB: in die eenjarige opleiding wordt, op het terrein van samenwerken in teams, systematisch gewerkt met peer-review. Opleidingsdirecteur prof. dr. Jaap Boter ziet het als een essentieel onderdeel van de opleiding dat studenten elkaar feedback geven op hun werken in teams en hun progressie daarin. Gedurende de opleiding geven de studenten met behulp van een speciaal peer-reviewprogramma, CATME.ORG, feedback en beoordelingen op elkaars functioneren. Het programma helpt de studenten om hun groepswerk beter te organiseren, ondersteunt bij het samenstellen van de groepen zelf op basis van hun competenties en ondersteunt het beoordelen van elkaar met gevalideerde vragenlijsten. Dit academisch jaar wordt het programma voor het eerst breed ingezet.

CATME

Een andere interessante ontwikkeling bij deze opleiding is dat studenten elkaars eindproducten en presentaties moeten beoordelen. De studenten moeten aan het eind van een opleiding door middel van een pitch van maximaal twee minuten uitleggen hoe zij een bedrijfsmarketingprobleem hebben geïnterpreteerd en gaan oplossen. Daarvoor nemen de studenten zichzelf op video op. De video’s worden vervolgens in het systeem Pitch2Peer geplaatst door studenten en medestudenten kunnen dan beoordeling (likes) en open commentaar geven op deze pitches. Het programma is met behulp van IT gekoppeld aan Blackboard zodat studenten ook op de juiste wijze aan elkaar gekoppeld worden zonder extra groepen te hoeven invoeren door de docent.  Studenten hebben ook geen apart wachtwoord nodig op deze manier. Het is wachten op de resultaten eind van dit jaar.

Pitch2Peer

Tot slot wordt ook bij de Faculteit Sociale Wetenschappen meer en meer gewerkt met peer-review. Vooral bij vakken waarbij studenten essays moeten schrijven wordt dit ingezet. Er wordt daarbij gekozen voor de peer-review functionaliteit van Turnitin of er wordt gewerkt met het Discussion Board van Blackboard.

Peermark TII

Een peer-review slag met gerichte feedback bij het maken van opdrachten en essays helpt zowel de studenten die de opdracht maken als de studenten die de opdrachten beoordelen om daarna hun werk te kunnen verbeteren. Natuurlijk is het geven van goede feedback niet eenvoudig. Uit onderzoek is ook bekend dat studenten moeten leren om feedback te geven. Hiervoor geldt dat docenten daar expliciete aandacht aan moeten besteden en het belang van het leren geven en ontvangen (verwerken) van feedback bij hun studenten moeten onderstrepen en trainen.



Feedback?