Themamiddag Learning Analytics

12 sep 2017 (2 weeks ago) , door: Nadia van der Pool


banner-themamiddag-la2

Digitale systemen in het onderwijs resulteren in steeds meer data over studenten en hun leerproces. Kunnen we die data niet inzetten om het onderwijs te verbeteren? Dat is de ambitie van Learning analytics, een zich ontwikkelend veld waarin docenten, onderwijskundigen en IT-specialisten samenwerken.

Tijdens de themamiddag over Learning Analytics van KnowVU en het Amsterdam Center for Learning Analytics (ACLA) hoorden de deelnemers de stand van zaken over Learning Analytics, met sprekers van de VU en internationaal voorloper Bart Rienties van de Britse Open University. Zie hieronder een videoverslag van de middag.

De middag werd ingeleid door Martijn Meeter (directeur LEARN!) – presentatie (pdf)

Bart Rienties (Reader in Learning Analytics British Open University) deelde de laatste inzichten m.b.t. Learning Analytics op basis van recente studies. – volledige presentatie (pdf) | gebruikte slides (pdf)

Chris van Klaveren (directeur ACLA) vertelde over de potentie van Learning Analytics: ACLA en over het onderzoek ‘De rol van self-serving bias bij de opleidingskeuze‘. – presentatie (pdf)

Theo Bakker (Senior Beleidsadviseur Studiesucces en Onderwijslogistiek VU) liet zien hoe je aan de VU Student Analytics kunt inzetten voor studentbegeleiding. – presentatie (pdf)

Onder leiding van Susan Voogd gingen de deelnemers zelf aan de slag, door na te denken over rol van Learning Analytics in de onderwijspraktijk. – presentatie (pdf) | uitkomst sessie (pdf)

Tot slot gaf Erna Klein Ikkink (directeur SOZ) een reflectie op de middag.



Feedback?