Nieuw: VU Onderwijscafé
19 feb 2018 (3 days ago) , door: Nadia van der Pool


Sinds deze maand heeft VU een eigen Onderwijscafé. Het VU Onderwijscafé is een plek waar iedereen met hart voor onderwijs elkaar ontmoet, waar docenten nieuwe contacten leggen en bestaande contacten onderhouden, waar onderwijservaringen worden uitgewisseld, waar nieuwe inspiratie wordt opgedaan bij onderwijsworkshops en waar collega’s van het UBVU, AVC, LEARN! Academy, SOZ, IT en KnowVU […]

Trynke, gefeliciteerd met de KnowVU Award!
01 dec 2017 , door: Nadia van der Pool


Nieuws KnowVU | Op 30 november 2017 veroverde Trynke Hoekstra (UD BETA) de najaarseditie van de KnowVU Award 2017 met haar onderwijsidee ‘Uit de bubbel’. Het voorstel van Trynke is om studenten Gezondheidswetenschappen te laten samenwerken met MBO zorg studenten, zodat zij van elkaar leren hoe zij binnen hun eigen gebied bijdragen aan de maatschappij en elkaars ‘taal’ leren spreken. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van het Academisch burgerschap bij de studenten en slaat een brug tussen de verschillende niveau’s binnen zorgsector.

Helpt een taaleis wel tegen steenkolengels?
20 nov 2017 , door: Nadia van der Pool


Nieuws HOP | Studenten klagen al jaren steen en been over het Engels van hun docenten. Vooral aan de technische universiteiten valt er veel te verbeteren. Een minimale taaleis voor docenten is er vaak wel, maar niet alle instellingen zijn even streng.

Lidewij en Ines, gefeliciteerd!
23 okt 2017 , door: Nadia van der Pool


Op de Dies Natalis van de VU zijn twee KnowVU-ers in de prijzen gevallen! Lidewij van Gils, universitair docent Latijnse taal- en letterkunde (FGW) won de DocenTalentprijs 2017. Juryvoorzitter Goosensen: ‘Lidewij van Gils heeft zich bewezen als een docent met bijzondere aandacht voor de wensen en initiatieven van haar studenten, die zij met passie verwerkt in […]

Krijgen we straks verkiezingen, willen opleidingscommissies weten
12 okt 2017 , door: Nadia van der Pool


Nieuws HOP | Ook al hebben opleidingscommissies op papier meer invloed dan voorheen, er heerst nog steeds veel onduidelijkheid over hun positie. En moeten de leden nu wel of niet democratisch worden gekozen?
Uit het hele land komen ze voor een congres naar Utrecht: leden van opleidingscommissies. En ze zitten vol met vragen. Zij hebben meer macht gekregen om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken, maar hoe gaat het in de praktijk?

Sinds september hebben opleidingscommissies (oc’s) instemmingsrecht op onderdelen van de onderwijs- en examenregeling (OER) en mogen ze ook ongevraagd advies uitbrengen. Maar de wet biedt hogescholen en universiteiten veel ruimte voor een eigen invulling. Hoeveel leden moet zo’n commissie eigenlijk hebben? Wat gebeurt er als er een meningsverschil is met de medezeggenschapsraad? En hoe zit het met verkiezingen voor deze commissies: zijn die verplicht?

Digitalisering activeert studenten
07 sep 2017 , door: Nadia van der Pool


Uit: ScienceGuide | De VSNU start het academisch jaar met een impuls voor digitalisering in het onderwijs. Technologie moet niet achterblijven op het eiland van de technische universiteiten, maar door alle vakgebieden en universiteiten heen gedragen worden. Wat gebeurt er op dit punt al, en wat leren we daarvan? Farshida Zafar, LL.M., projectleider Online Onderwijs […]

De Top 10 van 2017
04 sep 2017 , door: Nadia van der Pool


ScienceGuide | Pieter Duisenberg is de meest bepalende persoonlijkheid in het hoger onderwijs en de wetenschap van het jaar en voert daarmee de top 10 van ScienceGuide van ‘16|’17 aan. Wie drukte er nog meer een stempel op het (hoger) onderwijs en de wetenschap? Politici, wetenschappers en vaklieden, de Top 10 van ScienceGuide bestaat uit een divers gezelschap. […]

De Tip 5 van 2017
04 sep 2017 , door: Nadia van der Pool


ScienceGuide | Naast een terugblik in de Top 10 kijkt ScienceGuide ook vooruit. Wie moeten we in de gaten gaan houden het aankomende jaar? In de Tip 5 bespreken we de mensen die het aankomend jaar het verschil zouden kunnen gaan maken in het hoger onderwijs. De Tip 5 van ScienceGuide: Ze zijn overwegend jong […]

Het einde van formatief ‘toetsen’
07 jun 2017 , door: Nadia van der Pool


ScienceGuide| 7 juni 2017 – Met welk doel nemen we toetsen af in het onderwijs? Dat was de vraag die centraal stond bij het vierde symposium van het Platform Leren van Toetsen in Rotterdam. “Formatief ‘toetsen’ moet een verboden woord worden,” zegt lector Dominique Sluijsmans (Hogeschool Zuyd). “Het werkt heel lastig in de praktijk.” “Bij […]

Contact

knowvu@vu.nl