VU-experts


Filter:

‘Groots’ Kleinschalig Onderwijs
Door: Jack van Horssen
Geneeskunde (Amsterdam UMC)

SKO-project | In de bachelorfase van de geneeskundeopleiding speelt het kleinschalig onderwijs, in de vorm van studiegroepen, een belangrijke rol. Het doel van deze wekelijkse bijeenkomsten is dat studenten in de eerste bijeenkomst aan de hand van opdrachten en casuïstiek actief met de studiestof aan de slag gaan tijdens... Lees meer

Aansturen Curriculum Commissie
Door: Arnoud Visser
Universiteit van Amsterdam

SKO-project | De Curriculum commissie “Bachelor Kunstmatige Intelligentie” heeft als opdracht het onderwijs van de bacheloropleiding Kunstmatige Intelligentie opnieuw te ontwerpen, op zo’n manier dat het een eigen plaats zal hebben in de onderwijsportfolio van de VU en de UvA. Deze vernieuwing is noodzakelijk vanwege het vernieuwde ontwerp van... Lees meer

Academische vaardigheden in de Life sciences
Door: Marianne Donker
Faculteit der Bètawetenschappen

SKO-project | Bij de start van de ontwikkeling van een nieuw curriculum in 2013 zijn er vijf leerlijnen, waaronder de leerlijn academische vaardigheden (AV), gestart binnen de opleiding gezondheidswetenschappen. Met deze leerlijnen wil de opleiding Gezondheidswetenschappen het onderwijs in de Methodologie, Pathologie, Interdisciplinariteit, Beleid en Recht en de Academische... Lees meer

Actief leren door formatief evalueren
Door: Agnes Willemen
Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen

SKO-project | Formatief evalueren is een belangrijk hulpmiddel om de constructive alignment binnen de cursus te bevorderen. Daarnaast zou het eigenaarschap en daarmee te betrokkenheid bij de leerstof kunnen worden bevorderd als studenten tijdens het vak meer zicht krijgen op hun eigen leerproces en het leerresultaat. Ik heb me in... Lees meer

Bachelorthesis in de Geneeskunde opleiding
Door: Tommy Pattij
Geneeskunde (Amsterdam UMC)

SKO-project | Wetenschappelijke doorbraken zijn essentieel voor medische vooruitgang. Dit betekent dat toekomstige artsen niet alleen goede dokters moeten zijn, maar ook wetenschappelijke ontwikkelingen moeten kunnen volgen en zo mogelijk hieraan een bijdrage leveren. De leerlijn academische vorming in de bachelor Geneeskunde, en de nieuwe invoering van de bachelorthesis... Lees meer

Convenant Veilige Toepassing van Medische Technologie, operatieassistenten, anesthesiemedewerkers
Door: Marja Geuzenbroek
Geneeskunde (Amsterdam UMC)

SKO-project | Het adviesrapport geeft een beschrijving van een onderzoek dat gedaan is om de scholingsbehoefte te peilen voor functionarissen die zich bezig (gaan) houden met het scholen van gediplomeerde operatieassistenten en anesthesiemedewerkers. Er is ook gekeken naar de doelgroep die geschoold moet gaan worden. De noodzaak van het... Lees meer

Curriculumherziening bacheloropleiding religiewetenschappen
Door: Eveline van Staalduine-Sulman
Faculteit Religie en Theologie

SKO-project | De bacheloropleiding religiewetenschappen was in de loop van een aantal jaren van één opleiding gegroeid naar een opleiding met vier specialisaties: algemeen, islam, boeddhisme en hindoeïsme. De historische groei zorgde voor veel ongelijkheden tussen de specialisaties, voor verkeerde volgordes binnen leerlijnen en voor een aantal vakken met... Lees meer

De docentencoach – Ervaring aanwenden voor hogere onderwijskwaliteit
Door: Theo de Haan
Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen

SKO-project | Docenten – goede docenten – doen tijdens hun carrière een schat aan ervaringen op. Ze komen er proefondervindelijk achter welke aanpak het beste werkt, welke uitleg uiteindelijk beklijft en welke toon daarbij moet worden aangeslagen. Ze gaan patronen herkennen in het voortdurend veranderende onderwijslandschap en worden daardoor... Lees meer

Doorstroom minor voor HBO fysiotherapie naar WO Master Musculosketal Physiotherapy Sciences
Door: Han Houdijk
Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen

SKO-project | Na een HBO fysiotherapie opleiding kunnen studenten doorstromen in de wetenschappelijke master "Musculoskeletal Physiotherapy Sciences (MPS)" van de afdeling bewegingswetenschappen (BW). Ze dienen hiervoor echter eerst een 30 ECTS premaster programma te volgen. In dit project ontwikkelde ik een doorstroomminor waardoor studenten fysiotherapie drempelloos kunnen instromen in... Lees meer

Education in Statistics for Social Scientists From a ‘necessary evil’ to a necessary and interesting
Door: Dimitris Pavlopoulos
Faculteit der Sociale Wetenschappen

SKO-project | The aim of this SKO-project was to improve the integration of the 2 basic courses of Methods and Statistics of all Bachelor programs of FSW (Methoden van Sociaal Wetenschappelijk Onderzoek and Beschrijvende en Inferentiële Statistiek) with the rest of the curricula. These courses belong to the academic... Lees meer

Flexibilisering Bacheloronderwijs, Curriculumherziening, Tutoraat, Academisch Burgerschap
Door: Gerhard van de Bunt
Faculteit der Sociale Wetenschappen

LOL-project | De bacheloropleidingen van FSW zijn volledig herzien: - Opname 'opstapminoren' (in de keuzeruimte: ter verbreding van de eigen discipline en als voorbereiding op een reguliere eenjarige FSW-master of de tweejarige educatieve master). - Keuze uit drie Social Sciences for Society-trajecten: diversiteit, globalisering en de netwerkmaatschappij (in semester 2, 18... Lees meer

Geschiktheidsonderzoek studenten universitaire lerarenopleiding
Door: Janneke Riksen
Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen

SKO-project | Meer en meer wordt er binnen universiteiten vorm gegeven aan geschiktheidsonderzoeken en selectie bij de toelating van studenten tot masteropleidingen. Zo ook aan de universitaire lerarenopleiding (ulo) van de VU in Amsterdam. Daar is in mei 2015 de pilot “Klaar voor de Start! ontwikkeld, uitgevoerd en geëvalueerd.... Lees meer

iBook Bibliotheek Master Geneeskunde – Mobiel leren
Door: Jochen Bretschneider
Geneeskunde (Amsterdam UMC)

SKO-project | De Mobile Learning Initiative (24 geneeskundestudenten, 7 basisartsen, een breed netwerk van AIOS en medische specialisten) heeft op basis van de artsraamplannen (die alleen de namen van aandoeningen vermelden) een structuur op een enkele platform ontworpen, die leren mobiel ondersteund en die de leerstof van het hele... Lees meer

Integrated thinking in accountancy onderwijs
Door: Jeanine van Gestel
School of Business and Economics

SKO-project | Duizenden bedrijven geven op dit moment vorm aan de integrated thinking , waarbij ‘waardecreatie voor de maatschappij’ centraal staat. Integrated thinking wordt na integrated execution vastgelegd in integrated reporting , waar mogelijk integrated assurance op van toepassing is. Integrated reporting en integrated assurance zijn relatief nieuwe werkzaamheden... Lees meer

Interactie onderwijsbeleid en onderwijsondersteunde diensten
Door: Lieven Decock
Faculteit der Geesteswetenschappen

LOL-project | De voorbije jaren zijn aan de VU meerdere grootschalige hervormingen doorgevoerd in de organisatorische structuur en in de bedrijfsvoering en onderwijsondersteuning, waaronder de reorganisatie van het OBP, de informatisering van de onderwijsondersteuning, de nieuwe bestuurlijke structuur, en facultaire fusies (bv. Letteren en Wijsbegeerte). Tegelijk is er er... Lees meer

Invoering van nieuwe leerlijn ‘Gebruik van Mathematische Modellen in Biomedische Wetenschappen’
Door: Huib Mansvelder
Faculteit der Bètawetenschappen

LOL-project | Mathematische beschrijvingen van biomedische processen zijn een belangrijk onderzoeksgereedschap in biomedische wetenschappen (BMW), dat bachelor studenten BMW moeten leren gebruiken. In het verleden werd het vak ‘wiskunde’ los van andere biomedisch inhoudelijke vakken gegeven, waardoor het niet als biomedisch onderzoeksgereedschap gezien werd door studenten. In het nieuwe... Lees meer

Liberal Arts in the Sciences – Interdisciplinarity in AUC’s Theme Courses
Door: Michiel van Drunen
Amsterdam University College

SKO-project | Most ‘Big Questions in Society’ cannot be understood, let alone addressed, by monodisciplinary research. Coming from Environmental Sciences, I am used to working with interdisciplinary research methods and in interdisciplinary teams, but it is not easy to teach the required associated interdisciplinary skills. Although such skills are... Lees meer

Matching gebruiken voor studiekeuzeadvies
Door: Aniel Bhulai
Faculteit der Bètawetenschappen

SKO-project | Het doel van dit project was om een matchingsprogramma te ontwikkelen met een groot draagvlak binnen MNW dat gebruikt kon worden voor studiekeuzeadvies. We wilden de aankomende student(e) in staat te stellen definitief te bepalen of de MNW opleiding inderdaad bij hem/haar paste of niet. De verwachting... Lees meer

Ontwerp van interdisciplinaire track (minor) + aansluitmaster Onderwijsneurowetenschap
Door: Mariette Huizinga
Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen

SKO-project | In mijn SKO-project heb ik de kaders voor een minor en aansluitmaster Onderwijsneurowetenschap uitgewerkt. Onderwijsneurowetenschap is de interdisciplinaire studie van leren en doceren in relatie tot de ontwikkeling van hersenen en cognitie. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar de ‘normale’ leerontwikkeling, maar ook met de leerontwikkeling van... Lees meer

Ontwikkeling en inbedding van een onderwijslijn rond academisch burgerschap
Door: Duco Bannink
Faculteit der Sociale Wetenschappen

LOL-project | Duco Bannink heeft gedurende de Leergang Onderwijskundig Leiderschap gewerkt aan de ontwikkeling van het concept academisch burgerschap en de inbedding daarvan in het onderwijs. Hij definieerde academisch burgerschap als het geheel van wetenschappelijke, maatschappelijke en professionele oriëntatie van de student. In het vervolg van het LOL-traject heeft... Lees meer

Opzetten cyclus nascholingen over MS voor neurologen onafhankelijk van farmaceutische industrie
Door: Bob van Oosten
Geneeskunde (Amsterdam UMC)

SKO-project | Doel van mijn project was een jaarlijkse cyclus van nascholingen op te zetten over multipele sclerose (MS), die onafhankelijke en betrouwbare informatie geeft, zonder beïnvloeding door farmaceutische bedrijven. Weliswaar zijn er veel nascholingen op dit gebied, maar die worden door farmaceutische bedrijven georganiseerd, en er bestaat daarmee een... Lees meer

Professionalisering van tandarts-docenten
Door: Annemarie Verhoef
Tandheelkunde (ACTA)

SKO-project | Het doel van mijn projectplan is het bestaande beleid op het gebied van tandartsdocent-professionalisering bij ACTA te verduidelijken, waar nodig aanpassen en in gang zetten om te komen tot didactisch gekwalificeerde tandarts-docenten die vakinhoud overbrengen, onderwijs ontwikkelen en zicht hebben op hun eigen ontwikkelingspad binnen ACTA. Lees meer

SBE Innovation Center
Door: Ines Lindner
School of Business and Economics

SKO-project | Het FEWEB Innovation Center is een platform voor en door docenten om kennis en ervaring over onderwijsinnovatie te delen. Het idee is om co-creatief onderwijsinnovatie efficiënt te stimuleren, omdat overdracht van informatie en advies onder collega’s m Het FEWEB Innovation Center is een platform voor en door... Lees meer

Student-led education
Door: Michiel van Agtmael
Geneeskunde (Amsterdam UMC)

SKO-project | Doel van het project Studentenpoli is het opzetten, organiseren en evalueren van een proefstudentenpoli interne geneeskunde voor zowel bachelor als master studenten. In een team, bestaande uit een 1ste, 3de en 5de jaars student wordt zelfstandig een patient in consult gezien op de polikliek interne van het... Lees meer

Studenten worden beter in translationeel denken in de klinische major van de Gezondheid en Leven
Door: Jeroen Dudok
Faculteit der Bètawetenschappen

SKO-project | De bacheloropleiding Gezondheid en Leven is een brede levenswetenschappelijke opleiding met als motto ‘van molecuul tot maatschappij’, waarbij de studenten in het tweede jaar voor een biomedische, gezondheidswetenschappelijke of klinische richting (major) kiezen. Het belang van dit SKO-project is dat studenten beter worden opgeleid in translationeel denken ... Lees meer

Trots op de studie!
Door: Wim Boor
Faculteit der Rechtsgeleerdheid

SKO-project | Mijn project heeft als doel de prestatiedruk te verhogen teneinde het studiesucces te vergroten. Daartoe wordt een aantal studieregels aangescherpt. Het doel is duidelijk meetbaar, dat wil zeggen: de tentamenresultaten nadat de regels zijn aangepast zijn goed te vergelijken met eerdere resultaten. Het plan heeft ook als doel... Lees meer

Verbeteren proces cursusevaluaties
Door: P.H.F. Bos
Faculteit der Geesteswetenschappen

SKO-project | Enkele jaren geleden verliep de procedure rondom cursusevaluaties uiterst moeizaam. De overstap van papieren evaluaties naar digitale evaluaties zorgde voor een enorme verlaging van de responspercentages. Dit leverde o.a. de vraag op het het dan zit met de representativiteit van de evaluaties. Daarnaast hadden studenten sterk het... Lees meer

Versterken identiteit opleiding (joint Master, VU, UvA)
Door: Karen Verduijn
School of Business and Economics

SKO-project | Het overkoepelende doel van het SKO-project was om het profiel van de joint (VU/UvA) Master Entrepreneurship te versterken. Het betreft een complexe opleiding, waarbinnen personen, systemen, procedures etc. van twee verschillende universiteiten samenkomen. Tijdens het SKO-project is gewerkt aan de het verankeren van de overall programme learning... Lees meer

Zelf doen! De anatomiepractica van klassiek naar actief
Door: Michael van Emden
Geneeskunde (Amsterdam UMC)

SKO-project | Aan het VUmc leren de studenten door zelf actief bezig te zijn met de stof in een tutorgroep. In de tutorgroep moeten zij brainstormen en koppelen zij nieuwe kennis aan eerder opgedane kennis en moeten zij verbanden leggen. De voormalige vorm van anatomiepractica had echter een klassieke... Lees meer

Contact

knowvu@vu.nl