Studiewereld in een app
02 feb 2016


Inzending KnowVU Award 2016 – voorjaar

Door: Lieke Hollander en Wouter Dijkshoorn (juniordocenten Bewegingswetenschappen, FGB)

De student heeft baat bij gepersonaliseerd advies gedurende het doorlopen van zijn of haar studietijd. Deze begeleiding op maat kan bijdragen aan het verhogen van het studiesucces van de student en het verlagen van het aantal uitvallers tijdens de studie. Daarnaast kan het inzichtelijk maken van studieprestaties de student helpen bij het maken van studiekeuzes. Momenteel worden juniordocenten bij de bacheloropleiding Bewegingswetenschappen succesvol ingezet om studiebegeleiding te kunnen bieden. De docenten maken daarbij gebruik van voor Bewegingswetenschappen specifieke ‘Student Analytics’ informatie. Wij menen dat de begeleiding van studenten op een eenvoudige, maar efficiëntie manier naar een hoger plan getild kan worden. Hoe? Middels het verzamelen van informatie over de student kan gerichte studiebegeleiding gegeven worden aan de student. Die doen wij door het combineren van kennis uit ‘Student Analytics’, waarbij op basis van vorige cohorten voorspellingen gedaan kunnen worden over het huidige cohort, met actuele studiegegevens van de individuele student. Wat? Het eindresultaat is een mobiele applicatie (app) waar de student zichzelf terugziet als een student van een universiteit bij een specifieke opleiding binnen een cohort medestudenten. Vanuit de gegevens, die over de student bekend zijn, wordt een student geclassificeerd. Op basis hiervan zal de app notificaties geven die afgestemd zijn op de student zelf en hiermee kan er ingespeeld worden op wat de student voor begeleiding nodig heeft. Daarnaast biedt het mogelijkheden voor de docent om de student optimaal te kunnen begeleiden tijdens contacturen of daarbuiten. De begeleiding van de student kan met deze app via een goed toegankelijk medium persoonlijk worden gemaakt. Indien andere opleidingen specifieke gegevens verzamelen over studenten, is het uiteraard mogelijk deze applicatie bij deze opleidingen in te zetten.

Bekijk de presentatie (pdf)

Bekijk de presentatie (pdf)

 

Oordeel van de jury:

Lieke Hollander en Wouter Dijkshoorn (FGB) presenteerden een mooi initiatief om al bestaande ontwikkelingen dichter bij de student en docent te brengen door de inzet van een app waarin informatie over de studie, de studieresultaten en eventuele overige activiteiten van studenten buiten de universiteit bijeengebracht is, om zo sneller te kunnen ingrijpen bij studieproblemen of juist een goed afgestemd voorstel te kunnen doen om nog meer uit de studie te kunnen halen. De juniordocenten weten wat begeleiding waard is en dat willen de bedenkers nog een stap verder brengen binnen de eigen opleiding. De bevlogenheid en het enthousiasme bleek uit alles. De uitwerking was nog niet zo concreet waardoor de zorg over de privacy ook steeds boven de markt bleef hangen. Het plan deed de jury in sommige opzichten denken aan de roman The Circle van Dave Eggers (leestip!).[1]

Volgens de jury is het goed om over de privacy-aspecten nog echt verder door te denken: welk doel zou deze app moeten dienen? Hoe kun je de begeleiding van studenten nog verder brengen door deze informatie? Helaas was het vanwege deze twijfels wat de jury betreft niet het beste idee voor de stimuleringsprijs. De VU investeert veel in Learning Analytics. De jury vertrouwt erop dat de wensen en ideeën van de bedenkers van de app meegenomen kunnen worden in die stroom.

[1] Hierin worden onder het motto ‘All that happens must be known’ (p. 67), ‘With complete information, we can give better care’ (p. 155) en ‘Any information that eludes us, anything that’s not accessible, prevents us from being perfect’ (p. 287) op allerlei manieren informatiesystemen aan elkaar gekoppeld voor uiteindelijk volstrekte transparantie – inclusief de ontwikkeling van YouthRank, waarin ‘test results, class rank, the school’s relative academic strength, and a number of other factors’ worden ontsloten en aan elkaar verbonden zodat studenten van universiteiten wereldwijd onderling vergeleken kunnen worden: ‘We’re inches away from the moment when, by the time a student is ready for college, we have complete knowledge of everything that student has learned. […] The guesswork of knowing where all students stand and what they know will be over’ (p. 339-344).

Geef een reactie

Geef een reactie


Contact

knowvu@vu.nl