Interdisciplinair onderwijs (verslag workshop)
15 mrt 2018




Michiel van Drunen

Michiel van Drunen



Wetenschappelijk onderwijs is nog steeds grotendeels georganiseerd in disciplines, maar de meeste complexe maatschappelijke vraagstukken kunnen we alleen begrijpen en aanpakken door ze te benaderen vanuit verschillende disciplines. Gelukkig staan studenten in de rij voor ‘interdisciplinaire opleidingen’, maar hoe bereiden deze hen voor op het werken aan complexe vraagstukken?

Op 15 maart 2018, tijdens de KnowVU workshop Interdisciplinair onderwijs, leerden deelnemers uit de eerste hand wat de verschillen zijn tussen mono-, multi-, inter- en transdisciplinair onderwijs en gingen zij zelf aan de slag onder begeleiding van experts en ervaringsdeskundigen. Zie hieronder de presentaties.

Opening en inleiding | Bekijk presentatie
Door – Michiel van Drunen (Liberal Arts and Sciences,  AUC)

Hoe maak je je cursus interdisciplinair? | Bekijk presentatie
Door – Linda de Greef (Instituut voor Interdisciplinaire Studies, UvA) | Publicaties IIS

Hoe halen we het maximale rendement uit interdisciplinair onderwijs? | Bekijk presentatie
Door – Pieter van Beukering (Environmental Economics, Beta, VU)

Tijdens het tweede – interactieve – deel van de bijeenkomst, bleek dat er behoefte was om ook na de bijeenkomst door te gaan met onderlinge uitwisseling van kennis en ervaringen tussen opleidingen. Met name tussen opleidingen die hun interdisciplinaire onderwijs nog ontwikkelen en opleidingen die al meer ervaren zijn in het verzorgen van interdisciplinair onderwijs. Iedereen die een vraag heeft of juist kennis wil delen is van harte uitgenodigd om hieronder een reactie te plaatsen.

Geef een reactie

Geef een reactie


Contact

knowvu@vu.nl