VU-experts



‘Groots’ Kleinschalig Onderwijs
Door: Jack van Horssen
Geneeskunde (Amsterdam UMC)

SKO-project | In de bachelorfase van de geneeskundeopleiding speelt het kleinschalig onderwijs, in de vorm van studiegroepen, een belangrijke rol. Het doel van deze wekelijkse bijeenkomsten is dat studenten in de eerste bijeenkomst aan de hand van opdrachten en... Lees meer

Aansturen Curriculum Commissie
Door: Arnoud Visser
Universiteit van Amsterdam

SKO-project | De Curriculum commissie “Bachelor Kunstmatige Intelligentie” heeft als opdracht het onderwijs van de bacheloropleiding Kunstmatige Intelligentie opnieuw te ontwerpen, op zo’n manier dat het een eigen plaats zal hebben in de onderwijsportfolio van de VU en de... Lees meer

Academische vaardigheden in de Life sciences
Door: Marianne Donker
Faculteit der Bètawetenschappen

SKO-project | Bij de start van de ontwikkeling van een nieuw curriculum in 2013 zijn er vijf leerlijnen, waaronder de leerlijn academische vaardigheden (AV), gestart binnen de opleiding gezondheidswetenschappen. Met deze leerlijnen wil de opleiding Gezondheidswetenschappen het onderwijs in... Lees meer

Actief leren door formatief evalueren
Door: Agnes Willemen
Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen

SKO-project | Formatief evalueren is een belangrijk hulpmiddel om de constructive alignment binnen de cursus te bevorderen. Daarnaast zou het eigenaarschap en daarmee te betrokkenheid bij de leerstof kunnen worden bevorderd als studenten tijdens het vak meer zicht krijgen... Lees meer

Bachelorthesis in de Geneeskunde opleiding
Door: Tommy Pattij
Geneeskunde (Amsterdam UMC)

SKO-project | Wetenschappelijke doorbraken zijn essentieel voor medische vooruitgang. Dit betekent dat toekomstige artsen niet alleen goede dokters moeten zijn, maar ook wetenschappelijke ontwikkelingen moeten kunnen volgen en zo mogelijk hieraan een bijdrage leveren. De leerlijn academische vorming in... Lees meer

Een brug tussen theorie en praktijk
Door: Corine Visscher
Tandheelkunde (ACTA)

SKO-project | Het project beschrijft een methode om kennisoverdracht te bevorderen door theoriedocenten, praktijkdocenten en studenten intensiever met elkaar te laten communiceren in ‘best practice teams’. Op dit moment is er een kloof tussen de theoretische kennis die studenten... Lees meer

Integrated thinking in accountancy onderwijs
Door: Jeanine van Gestel
School of Business and Economics

SKO-project | Duizenden bedrijven geven op dit moment vorm aan de integrated thinking , waarbij ‘waardecreatie voor de maatschappij’ centraal staat. Integrated thinking wordt na integrated execution vastgelegd in integrated reporting , waar mogelijk integrated assurance op van toepassing... Lees meer

Interactie onderwijsbeleid en onderwijsondersteunde diensten
Door: Lieven Decock
Faculteit der Geesteswetenschappen

LOL-project | De voorbije jaren zijn aan de VU meerdere grootschalige hervormingen doorgevoerd in de organisatorische structuur en in de bedrijfsvoering en onderwijsondersteuning, waaronder de reorganisatie van het OBP, de informatisering van de onderwijsondersteuning, de nieuwe bestuurlijke structuur, en... Lees meer

KnowVU event 18 april – SKO-onderzoek
Door: Isa Vos
Faculteit Der Sociale Wetenschappen

In het programma voor de SKO (Senior Kwalificatie Onderwijs) werken docenten aan een project dat bijdraagt aan de onderwijskwaliteit op opleidingsniveau. Dat kan van alles zijn: de ontwikkeling van een nieuwe leerlijn of een feedbacktool, versterking van het toetsbeleid... Lees meer

Matching gebruiken voor studiekeuzeadvies
Door: Aniel Bhulai
Faculteit der Bètawetenschappen

SKO-project | Het doel van dit project was om een matchingsprogramma te ontwikkelen met een groot draagvlak binnen MNW dat gebruikt kon worden voor studiekeuzeadvies. We wilden de aankomende student(e) in staat te stellen definitief te bepalen of de... Lees meer

Professionalisering van tandarts-docenten
Door: Annemarie Verhoef
Tandheelkunde (ACTA)

SKO-project | Het doel van mijn projectplan is het bestaande beleid op het gebied van tandartsdocent-professionalisering bij ACTA te verduidelijken, waar nodig aanpassen en in gang zetten om te komen tot didactisch gekwalificeerde tandarts-docenten die vakinhoud overbrengen, onderwijs ontwikkelen... Lees meer

SBE Innovation Center
Door: Ines Lindner
School of Business and Economics

SKO-project | Het FEWEB Innovation Center is een platform voor en door docenten om kennis en ervaring over onderwijsinnovatie te delen. Het idee is om co-creatief onderwijsinnovatie efficiënt te stimuleren, omdat overdracht van informatie en advies onder collega’s m... Lees meer

Student-led education
Door: Michiel van Agtmael
Geneeskunde (Amsterdam UMC)

SKO-project | Doel van het project Studentenpoli is het opzetten, organiseren en evalueren van een proefstudentenpoli interne geneeskunde voor zowel bachelor als master studenten. In een team, bestaande uit een 1ste, 3de en 5de jaars student wordt zelfstandig een... Lees meer

Verbeteren proces cursusevaluaties
Door: P.H.F. Bos
Faculteit der Geesteswetenschappen

SKO-project | Enkele jaren geleden verliep de procedure rondom cursusevaluaties uiterst moeizaam. De overstap van papieren evaluaties naar digitale evaluaties zorgde voor een enorme verlaging van de responspercentages. Dit leverde o.a. de vraag op het het dan zit met... Lees meer

Versterken identiteit opleiding (joint Master, VU, UvA)
Door: Karen Verduijn
School of Business and Economics

SKO-project | Het overkoepelende doel van het SKO-project was om het profiel van de joint (VU/UvA) Master Entrepreneurship te versterken. Het betreft een complexe opleiding, waarbinnen personen, systemen, procedures etc. van twee verschillende universiteiten samenkomen. Tijdens het SKO-project is... Lees meer

Contact

knowvu@vu.nl